Vrijwilligers cursus

Paardenliefhebbers, vrijwilligers van FPG-maneges en ruiters willen graag verantwoord met hun paarden leren omgaan. Vier interessante cursussen zijn sinds kort via het internet te volgen, op iedere plaats waar maar een internetaansluiting aanwezig is. Voor slechts € 15 kun je op een visuele manier veel leren van een ruim 60 minuten durende cursus. Het adres: www.abouthorses.tv.

De cursussen:

1. Basiscursus verzorging
  2. Basiscursus Voeding
  3. Basiscursus Gezondheid
  4. Aankoop paard

Nieuw in deze serie: de videocursus 'Veilig vervoer en trailerladen'. Bekijk snel de promotievideo op: www.abouthorses.nl
Freestyle-trainer Emiel Voest wijst de kijkers erop dat de rolverdeling en de communicatie tussen paard en begeleider het allerbelangrijkst is bij het in- en uitladen. Veel begeleiders zijn zich hiervan niet bewust en maken daardoor fouten die het laden van paarden onnodig moeilijk maakt.
In deze videocursus worden vier paarden gebruikt van bezoekers van Abouthorses.tv en Horses.nl. Zij hadden zich aangemeld omdat hun paard zeer slecht te laden was. In de cursus zie je hoe deze paarden na een korte training de trailer in- en uitlopen.

De cursus 'Basiskennis voor vrijwilligers bij het paardrijden door gehandicapten'.

Een FPG-werkgroep heeft een reeks lesmodules samengesteld die tegemoet komen aan de vraag naar scholingsmogelijkheden voor vrijwilligers bij de leden van de Federatie Paardrijden Gehandicapten. De cursusonderdelen moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit van werken door vrijwilligers bij het paardrijden door gehandicapten in de breedte worden verhoogd, qua kennis, expertise, betrokkenheid en inzicht.

De 4 modules houden in:

1. Basiskennis paardenverzorging, paardrijden en longeren
  2. Basiskennis begeleiden van ruiters met een handicap
  3. Basiskennis ziekten en stoornissen bij gehandicapte ruiters
  4. Samenwerken en communicatie

Modules 1 en 2 kunnen gegeven worden door een FPG-instructeur of - instructrice. Voor module 3 moet de docent minimaal een paramedische opleiding hebben, plus ervaring met het paardrijden door gehandicapten. De docent van module 4 moet een agogische achtergrond hebben, en ervaring met groepsprocessen. Bij de complete cursus hoort een cursusboek. De cursus wordt zoveel mogelijk in praktische vorm gegeven.

FPG-leden die hun vrijwilligers op deze manier willen bijscholen, zouden moeten overwegen om dat eventueel met naburige FPG-maneges te doen. Op die manier ontstaat er een groter draagvlak voor een werkbare groep. Ook zal men met elkaar gemakkelijker de geschikte docenten kunnen rekruteren. En tenslotte is het gewoon leuk en extra leerzaam als de cursisten en docenten eens in elkaars keuken kijken.

De cursusprijs kan laag gehouden worden, omdat de Johan Cruijff Welfare Foundation de ontwikkeling ervan financieel heeft willen steunen. Verenigingen of stichtingen die de cursus, in zijn geheel of in modules afzonderlijk, willen gaan geven moeten ervan uitgaan dat ze de docenten een redelijke vergoeding betalen. Het FPG-secretariaat kan zo nodig helpen met het vinden van docenten.