Mogelijkheden met paarden voor mensen met een beperking

Recreatief paardrijden

Paardrijden bij FPG-maneges

Paardrijden is gelukkig heel vaak mogelijk als je een beperking hebt. Heb jij een beperking? Dan zijn er ruim 75 maneges in Nederland waar je veilig kunt paardrijden. Rij je nu op een gewone manege, zijn daar de ‘drempels’ voor jou misschien wat te hoog? Aangepaste maneges bieden een helpende hand, zoals met geschikte hulpmiddelen op- en afstappen, mensen die getraind zijn om te helpen en paarden die geselecteerd zijn voor dit doel. De maneges zijn speciaal voor jou ingericht. Maar voel je niet in een hokje geplaatst, veel van je voorgangers ervaren de speciale manege als een uitkomst. Kijk op FPG maneges waar bij jou in de buurt een manege is en ga eens kijken of het iets voor je is. Natuurlijk kun je op de reguliere manege blijven rijden als je je daar thuis voelt!

Intake op de FPG-manege

Vanzelfsprekend word je niet zomaar op een paard gezet. Je mag van het paardrijden geen nadelige gevolgen ondervinden, dus moet de instructeur goed informeren wat je met je beperking wel of niet mag doen. Voordat je gaat rijden wordt samen met jou gekeken wat je mogelijkheden zijn en welk paard met welk harnachement bij jou past. Veiligheid voor de ruiter en welzijn van het paard of pony staat bij de FPG-maneges voorop. Bovendien is het ook nog gezellig op de maneges!

Lessen

Als wederzijds duidelijk is wat de wensen en mogelijkheden zijn, word je ingedeeld in de les. Afhankelijk van je ervaring en beperking, les je met anderen of alleen. Er zijn lessen van een half uur tot een uur. Alleen gediplomeerde instructeurs geven les, bovendien hebben zij het diploma van de speciale FPG-opleiding. Tijdens de les zijn veel vrijwilligers aanwezig om je waar mogelijk te ondersteunen bij het rijden. De les tarieven zijn meestal vrijwel gelijk aan die van de reguliere maneges, informeer hiervoor bij de FPG manege bij jou in de buurt.

Vervoer

Sommige maneges hebben de mogelijkheid om je op te halen en weer thuis te brengen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de inzet van vrijwilligers en het combineren van ritten van en naar andere ruiters. Als jij niet op eigen gelegenheid naar de manege kunt komen, informeer dan eens bij de FPG-manege van je keuze wat zij voor je kunnen doen. Misschien kun je wel met iemand meerijden die ook gepassioneerd is van paarden, dan heb je gelijk een leuk contact.

Deskundige hulp

Als je sportief of recreatief paardrijdt, kun je vanwege je beperking in aanmerking komen voor extra therapeutische hulp bij de rijles. Aan veel FPG maneges is een paramedisch deskundige verbonden die je kan adviseren. Bijvoorbeeld over aanpassingen aan harnachement, keuze van het paard en de maximale inspanning die voor jou van toepassing is om zo veilig en gezond mogelijk paard te rijden